SALAM TAKZIAH BUAT WARGA SUMATERA BARAT.

Petang itu. Satu kiriman sms daripada En. Akmal, pegawai Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) menerjah masuk ke handphone Nokia ku.

“Assalam aizat, boleh bg hp ketua pkpmi di padang?”

Saya terus melacak buku telefon elektronik. Mencari nombor telefon Yang Di-Pertua Persatuan Pelajar-pelajar Malaysia-Cawangan Padang (YDP PKPMI-CP).

Alhamdulillah. Nasib baik ada. Tak sia-sia saya pergi ke Kongres PKPMI di Jakarta pada agustus kelmarin.

Farhaim namanya.

Saya langsung kirimkan kepada pegawai Konsulat Jeneral Malaysia Medan itu melalui multimedia message.

“Mungkin di Padang ada masalah talian. Kalau tak dapat, boleh contact Amir di no 087895311888”, saya berikan juga nombor phone teman akrabnya sebagai langkah berjaga-jaga.

Saya sadar. En. Akmal adalah petugas yang diberi amanah oleh kerajaan Malaysia untuk membawa pulang seluruh pelajar Malaysia di Sumatera Barat dengan pesawat tentara udara dengan selamat. Saya tahu bahwa kejadian gempa bumi berskala 7.6 ritcher baru sahaja menggoncang bumi Minangkabau pada tanggal 30 September 2009 kelmarin. Dan saya tahu, sebagian besar wilayah Padang telah mengalami kerosakan teruk, angka kematian mencecah ribuan nyawa.

Pada keesokan petangnya, saya hubungi En. Azman semula. Beliau menyatakan bahawa semua penuntut Malaysia di Padang telah berjaya dibawa pulang ke tanah air dengan selamat.

“Kamu tahu apa yang dikeluhkan oleh pelajar itu semua sebaik saja sampai di Malaysia?” Tanya En. Azman.

“Apa dia En. Azman, ada yang cedera ke? Risau saya.

“Bukan. Semuanya ok. Mereka hanya berkata, kami lapar bang, lama tak makan. Hahaha.En. Azman ketawa terbahak-bahak. Lucu mendengar respon spontan mereka.

Saya hanya mampu untuk ketawa kecil. Dan, fenomena gempa ini mendorong saya untuk melaungkan kempen TAUBAT MALAYSIA-INDONESIA!

(Misi membawa pulang warga Malaysia, mangsa gempa di padang. Sumber Bharian)

0 comments:

Copyright © 2012 Ahmad Aizatnur International Sdn Bhd.