ACEH DAN ISLAMISASI ILMU

Hari itu saya ke Banda Aceh. Melihat tanda-tanda kerosakan yang diperbuat oleh orang-orang terdahulu, hingga ditimpa azab oleh Allah Swt. berupa bah tsunami yang sungguh dahsyat. Saya sempat solat jumaat di Masjid Raya Baitul Rahman, melawat kapal besar yang terdampar 5 km dari laut, bertemu dengan pimpinan pelajar institut agama islam Aceh, dan melihat perkampungan yang bagaikan padang jarak padang terkukur.

(Memang jauh berbeza antara pandangan alam visual dengan realitas)

Tidak habis fikir saya bagaimana masjid itu boleh terselamat. Sedangkan air dengan kelajuan 900km/j itu telah menghancurkan bangunan-bangunan batu, rumah, dan mencabut pokok-pokok disekitarnya.

“Teori apakah itu?,”

“Enstein, bernaulli, atau newtonkah?

“Struktur bangunan masjid yang kukuh barangkali,” akal saya belajar berbicara.

Bukan. Saya keliru. Sains tidak dapat memberikan penyelesaian dibidang ketuhanan (metaphysics), akhlak (moral), dan kemanusiaan (social). Harus pakai wahyu. Fenomena ini adalah azab Allah Swt. akibat daripada perbuatan dosa manusia yang pernah berleluasa disini beberapa tahun yang lalu. Syed Qutb menyebutnya dalam Tafsir fi zhilalil quran sebagai Iradatullah Tasyri’yyah.

Teringat saya pada pengajaran Ustaz Zulkifli Ismail, ketika daurah intensif sekumpulan pelajar KISAS tiga tahun lalu. Beliau menjelaskan bahawa, “umat islam mestilah kembali meneracai dan menimbang segala sesuatu di alam ini dengan timbangan pilihan dan perbuatan Allah, dan dengan Qudrah dan Iradah Allah Swt.”

(Pemandangan dari atas kapal besar penjana elektrik yang terdampar di tengah kampong setelah di lempar oleh ‘tentera Allah’ yang bernama air. Kelihatan rumah-rumah yang baru dibangun.)

(Kapal besar pun terdampar, manusia kecil apatah lagi. Credit to Dr. Asyraf jr)

Setelah penat berjalan, saya pun istirahat di perkarangan Masjid Baitul Rahman. Ada penghawa dingin. Tiba-tiba saya terfikir mengenai kelemahan metodologi (qawai’d) dan epistemologi (nazariyatul ‘ilmi) sains social Barat. Entah kenapa persoalan itu juga yang terlintas di benak fikiran saya. Saya tak tahu pasti. Tapi hakikatnya, teori-teori sains sosial itu telah banyak menghantui aliran keintelektualan dalam Negara.

Saya tak mahu sebut nama-nama seperti Prof. Kasim Ahmad, DR. Zainah Anwar, Astora Jabat, atau kaum liberal yang menyamar sebagai pakar (expert scholars) itu. Saya nak menyatakan sanggahan dan kritikan atas aliran islamisasi ilmu.

Adapun saya tak sempat tulis sekarang. Saya harus pulang ke Medan segera, selesaikan skripsi seputar ilmu Oral and Maxillofacial Surgery sebelum terjun ke dunia clinical.

15 comments:

Unknown said...

aizat, tetiba terjumpa pulak blog aizat yg cambest nih. trus sy nak jadi follower.
best nyer pg aceh. tp nak tanya sket bleh tak. xper ker kalau kita ckp bencana ni jd sebab azab Allah akibat dosa org2 aceh dulu.
boleh juga jadi kalau kejadian tu jadi sebagai ujian dari Allah kan,

Uda, lama kita tak berjumpa.

Dalam surah al-baqarah ayat 26

"Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka yakin bahwa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan: 'Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?.' Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberi-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik"

Tsunami di aceh adalah perumpamaan Allah Swt. Bagi mereka yang beriman dan bertaqwa, akan bertambah imannya kepada Allah (ujian) tapi bagi mrk yang ingkar dan menganggapnya sebagai bencana alam semata, akan bertambah pula kesesatannya (azab)

Semoga menjawab persoalan, terima kasih.

Unknown said...

jd ia adalah perumpamaan Allah utk mengingati hambanya la kan,
trima kasih dah menjelaskan.

tp kalau difikir apa ya yg menyebabkan dtg nya peringatan Allah ni, padahal aceh terkenal sebagai serambi mekah. ker kita tak patut bincangkan hal ni takut membuka keburukan org lain. atau pun peringatan Allah ni xder kaitan dgn keburukan org aceh dulu melainkan peringatan semata terhadap hambaNya,
sori la byk tanya plak =p

Aceh Darussalam mmg serambi mekah suatu ketika dahulu, persis seperti kerajaan melayu melaka.

Tapi sekitar tahun 2000, Aceh bergolak terus. Gerakan Aceh Merdeka (GAM) agresif mahukan kemerdekaan. Bunuh-bunuhan berlaku antara umat islam. Perintah darurat dilaksanakan. Rakyat menjadi takut dan menderita. Maksiat dan bid'ah berleluasa. Masyarakat jawa turut diusir dsb.

tapi semua itu telah diselesaikan oleh Allah Swt dengan tentara air yang dinamakan sebagai 'Tsunami'

Unknown said...

oo, trima kasih menjawab soalan..

Hairan said...

Muchlis, anda dengan riak dan bongkak katakan

"Saya tak mahu sebut nama-nama seperti Prof. Kasim Ahmad, DR. Zainah Anwar, Astora Jabat, atau kaum liberal yang menyamar sebagai pakar (expert scholars) itu. Saya nak menyatakan sanggahan dan kritikan atas aliran islamisasi ilmu.

Adapun saya tak sempat tulis sekarang. Saya harus pulang ke Medan segera, selesaikan thesis seputar ilmu Oral and Maxillofacial Surgery sebelum terjun ke dunia clinical."

Dalam satu nada anda berkata anda tidak ilmu liberal yang bersandarkan logik seperti SIS dan Astora hanya menyamar.

Tapi ayat terakhir anda dengan bangga/sombong? mengumumkan anda membuat maxifly surgery dan klinikal..muahaha

Di sini pecah tembelang anda sebagai seorang yang tidak jujur dan menipu diri sendiri.

Masxifly surgery tu ilmu siapa kalau bukan duniawi kalau bukan barat kalau bukan liberal.

Pengajian kedoktoran memerlukan seseorang menggantung segala teori ugamanya yang dipelajari dari ahli falsafah Arab yang sudah tiada dan mempelajari ilmu sekularisme.. hehe..

Mungkin boleh kaitkan ilmu maxifly anda dengan Nik Aziz..

Tsunami boleh terjadi dimana2. Tiada kaitan dengan kelakuan manusia di tanah Aceh. Mereka telah mengalami kedukaan yang amat sangat dan adalah satu kebiadapan dan tidak berperikemanusiaan bermain dengan kedukaan orang lain.

Jika anda kaji memang sumatera berada di garisan fault dunia yang berlaku gempa bumi. Mereka yang arif sains akan bersedia. Seperti mereka yang mendirikan rumah ditepi pantai. Jangan takut dilanggar ombak.

1. Imu perubatan itu dari sekular, liberal dan Barat kah?

Inilah yang dinamakan sebagai kecelaruan epistemologi. Tlg bezakan antara sains tabi'e (natural) dan sains kemasyarakatan (social). Sila fahami. Saya hanya kritik metodologi dan epistimologinya sains sosial Barat yang sungguh rapuh itu.

Adapun, sains yang berdasarkan kepada penelitian ilmiah, eksperimen, dan kajian saintifik kita tak tolak. Ulama islam menamakannya sebagai QURANIC METHODE.

Jadi, oral n maxilofacial itu termasuk dalam ilmu Allah yang sangat luas. Hukumnya, fardhu kifayah bagi umat islam untuk pelajarinya.

2. Tsunami bukan azab Allah?

Saya tak nafi fakta lingkaran api pasific, garisan fault dll. Sebagai muslim, PERTAMA lihat dulu iradatullah tasyriiyyah. KEDUA baru lihat iradatullah kawniyah atau (sains).

Begitulah tingginya kebijaksanaan Islam berbanding Barat yang sekular.

Hairan, saya nasihatkan anda supaya kembali mendalami ilmu agama sedalam-dalamnya sebelum mati. Wahyu diturunkan secara mutawatir (consecutive) kepada kita. Tiada cacat celanya. Saya lihat, pemikiran anda sudah jauh terpesong. Jangan terpedaya dengan serang hendap para orientalis dan liberalis yang kononnya bercakap atas nama agama dan ilmu.

Mujahadah melawan nafsu. Hindari bisikan syaitan. Beribadahlah. Mengajilah. Ya. Terus mengaji.

Hairan said...

A Muchlis,

Tidak masuk syurga seseorang itu walaupun ada setitik hitam di hatinya. Jadi anda sendiri tahu jawapannya jika anda ada perasaan riak di hati anda.

Islam mengajar humility dan humbleness.

Mengenais sains surgery, lihat lah di tangan anda, pena siapa yang anda pegang, buku apa yang anda baca, komputer siapa yang anda pakai. Sungguh mudah mengulangani pendapat oleh ahli pemikir beratus tahun dahulu.

Sedangkan saudara dan saudari budak2 dilaungkan supaya mengikut gaya orang arab kurun ke 7 yang lebih afdal. Sepatutnya anda berusaha mencari unta untuk dinaiki, begantung kepada qadak da qadar bila ditimpa bencana. Belajar memanah etc..

Pendapat2 yang tak siapapun peduli..tidak penting bagi petani, tidak penting bagi pekerja kilang tidak penting bagi jururawat di hospital.

Sains dan teknologi berlandaskan cause dan effect.

Ugama berlandaskan faith dan ketakutan kepada benda yang tidak diketahui seperti kematian.

Apa yang anda tulis tidak memberi kesan apa2. Hanya omong kosong. Cause dan effect tidak dapat di ukur untuk kebenarannya.

Tetapi yang jelas ketakutan kepada unknown tidak sepatutnya membuat kita sebat menyebat sesama sendiri. Berperangan seperti syiah dan sunni, uthman dan ali dan umar etc.


Kita orang Melayu. Berbudi bahasa yang lebih tinggi dari orang Arab. Berbudaya dan adat sendiri yang perlu dipertahankan.

Menyanyi rock dan balada dengan gembira sekali...hehe

Hairan,

Saya akui kelemahan. Saya tak dapat berjidal panjang dengan kamu buat masa sekarang. Guru falsafah saya mengajarkan supaya tumpu pada pengajian sepenuhnya dlm zaman belajar. Penguasaan terhadap 12 displin ilmu agama dan juga ilmu fardhu kifayah iaitu Dr. Pakar Oral & Maksilofasial.

Dalam erti kata lain, jangan membazir MASA dan STAMINA untuk berdebat dengan gol. fanatik yang berlainan firqah (aliran).

Dengan setulus hati, saya ingin mengajak sdr 'hairan' ke Perpustakaan Universiti Malaya pada bulan 12 untuk berdiskusi. Disana, saya boleh tunjukkan bahan referensi sekali. Eh, silap. Saya bukan sekadar mengajak. Nanti tak datang pula. Saya ingin MENCABAR saudara!

Jangan salah faham. Saya sekadar mahu menghalang syaitan daripada meniupkan sifat riya dihati kita shj. Oleh itu, mari menegakkan islam dengan hujah ilmiah.

Sampai cni dulu diskusi kita di alam maya yang serba terhad ini.

Gembira bertemu dengan saudara. Jumpa di UM ye! :)

Email saya: reminder_ki@yahoo.com
No. contact: malaysia- 0164577891
Indonesia- 087868451372

Sila tinggalkan no. contact saudara & email disini. TQ

WS.

kartini said...

saya baru terbaca komen-komen di sini. geli sungguh hati saya.. ;) nampaknya bukan saya seorang yang menjadi mangsa. maaflah kalau parasit-parasit ini berasal dari rumah saya. well said bro. i like your opinion.. semoga Allah berkati..

Hairan said...

muahaha tak hairan korang sama ngok golongan yang sama pemikiran!

wooi sokong menyokong ye..

sokong bro..haram tahu..

main sperma lelaki haram tahu,

muahaha..

jangan pula nanti orang kata blog slut... sana sini cari pubicity.

Masya'allah. Semoga Allah mengampuni dosa-dosa ku dan dosa-dosamu.

Jangan jadi sufasthaiyyun (sophist). BUANG MASA dan SIA-SIA.

Sila tinggalkan no contact supaya kita boleh berdiskusi ilmiah di alam nyata. TQ

perantau said...

ceh, org bodoh si HAIRAN ni..huahuahua

Encik Perantau,

Tak baik berkata begitu. Sdr HAIRAN ini bukan seorang yang bodoh, cuma kurang berilmu sahaja.

Copyright © 2012 Ahmad Aizatnur International Sdn Bhd.