K-INTENSIF

(Blog PKPMI-CM)

Keperluan melahirkan pemimpin-pemimpin Negara amat mendesak lantaran pentingnya pendidikan harus didukung oleh penguasaan bahasa asing sebagai alat pencerdasan.

Bahasa adalah salah satu soal kecerdasan bangsa yang terpenting. Bahasa kita sendiri menjadi syarat bagi berdiri tegaknya kebudayaan kita. Akan tetapi, satu kebudayaan yang hidup, tidak cukup hanya dengan tinggal berdiri sahaja. Ia perlu tumbuh, bertambah, berubah, dan bergerak dinamik. Justeru perlu kepada pertukaran ‘udara’, perlu kepada tambahan ‘baja’, perlu kepada tambahan ‘air’ yang menjadi syarat penawar hidupnya.

Oleh sebab itu, disamping bahasa ibonda kita sendiri, bahasa asing yang lebih luas dan lebih kaya dapat menghubungkan kita dengan negara luar, menjadi suatu rukun yang tak boleh tidak, bagi kemajuan dan kecerdasan kita.

Dr. Muhammad Natsir, tokoh nasional Indonesia berkata mengenai alam melayu,

“Kalau kita disini mengatakan ‘bahasa asing’, ghalibnya kita ingat kepada bahasa Belanda, Inggeris, Perancis, Jerman, atau lain-lain. Dan memang bahasa Belanda, bahasa Inggeris, dan sebagainya itu banyak jasanya... Ini tidak kita mungkiri! Akan tetapi, jangan kita lupakan bahawa sebelum bahasa Belanda menjadi perhubungan dengan dunia luar, sebelumnya bahasa inggeris mulai dipelajari dikalangan bangsa kita. Kita di Indonesia sudah berpuluh tahun terlebih dahulu mempunyai bahasa perhubungan, jembatan yang menghubungkan kita dengan sumber kebudayaan dunia luar, iaitu bahasa Arab! .... dan bagi kita kaum Muslimin, adalah bahasa arab itu satu bahasa persatuan yang tak akan mungkin dicarikan gantinya, bahasa kunci dari perbendaharaan ilmu dan pengertian agama kita. Besar kerugian dan kerusakan yang menimpa kita apabila bahasa ini kita abaikan dan kita kesampingkan.”

Sehubungan dengan itu, Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Malaysia di Indonesia Cawangan Medan (PKPMI-CM) yang memiliki majoriti ahlinya adalah muslim dan meletakkan asas perlembagaannya berteraskan nilai-nilai islam dan ideologi kebangsaan Negara bertanggungjawab memainkan peranan penting dalam mendidik anak bangsa untuk mendalami bahasa asing tanpa mengesampingkan kepentingan penganut agama lainnya.

Pada peringkat awal, pihak persatuan akan tumpu kepada penguasaan Bahasa Arab terlebih dahulu sebelum bahasa asing lainnya.

Mudah-mudahan, akan lahir doktor dari bumi Indonesia yang seimbang antara (dunia-akhirat), (Leiden-al-Azhar), (Oxford-Madinah). Insya' Allah. Ya, memang benar apa yang dinyatakan oleh H.M Anis Matta, ternyata kita perlukan pemimpin yang bersifat multi-dimensional.

Kita mulakan dengan penguasaan bahasa.

"Penguasaan Bahasa Asing Lambang Kecerdasan Minda Bangsa"

0 comments:

Copyright © 2012 Ahmad Aizatnur International Sdn Bhd.