KAJI ORANG ORIENTALIS

Status Dzulkhairi Khairi: Ada hadis sahih menyatakan ibnu umar mengintai nabi membuang air kecil. Ibnu umar ni takde kerja lain ke?

23 September 2010

Kebetulan saya terbaca status facebook salah seorang bekas Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS). Beliau menimbulkan persoalan yang di lontarkan oleh pengkritik hadith namun belum mendapatkan jawapan yang tepat. Beliau ragu lalu bertanya dan terus saja bertanya.

Mengapa mesti mengintai?

Kalau anda ada anak kecil, apakah anda akan kecing dihadapan anak anda dengan niat untuk mengajar?

Siapa dapat beri penjelasan terbaik?


KOMENTAR SAYA:

Saya cuba menjawab secara langsung di blog ini berdasarkan hasil rumusan daripada bahan bacaan dan ilmu yang sedia ada secara ringkas.

Umat islam perlu menyedari bahawa serangan 'puak' orientalis terhadap hadith yang mewarnai pemikiran pengkritik hadith dilancarkan secara bertahap dan bersama-sama. Ada yang menyerang matannya, ada pula yang menyerang isnadnya. Serangan mereka diarahkan ke semua kategori: sebahagian menyerang hadith sejarah yang berhubungan dengan sirah, sebahagian lagi menggugat hadith hukum atau fiqh. Maka muncullah pelbagai interpretasi ganjil seperti yang cuba ditimbulkan oleh rakan kita dalam status beliau ini. Mereka yang antibodinya lemah, pasti akan mudah terjangkit dan terserang 'kanser' keraguan dan kekufuran. Benarlah firman Allah dalam Al-Quran, “Mereka tidak akan berhenti memerangi kamu sampai kamu murtad (keluar) dari agamamu, jika mereka sanggup.” (al-Baqarah: 217)

Usaha keras kita menjawab persoalan-persoalan orientalis seputar doktrin tidak akan pernah membuahkan hasil yang baik. Bahkan banyak membuang waktu dan stamina kita. Cerdik pandai islam hendaklah berupaya mengungkapkan kelemahan-kelemahan dan kesalahan-kesalahan metodologi maupun epistemologi yang terdapat dalam tulisan-tulisan orientalis dan para pengikutnya. Sebab, kesimpulan dan doktrin orientalis itu ditentukan oleh metodologinya.

JALAN UNTUK MEMASTIKAN KESAHIHAN PERKHABARAN

Apakah jalan dan cara yang .diambil oleh Islam untuk memastikan kesahihan perkhabaran atau laporan berita?


Daripada usaha ini lahir beberapa cabang ilmu yang khusus atau profesional, yang tidak terdapat dalam sejarah, kecuali dalam perpustakaan Islam, iaitu ilmu yang diistilahkan dengan Mustalah al-Hadith, al-Jarh wa ‘I-Ta'dil dan Tarajum al-Rijal. Gabungan ketiga-tiga ilmu ini telah membentuk satu ukuran atau timbangan yang halus dan dapat menapis khabar atau berita yang sahih daripada berita yang lainnya, juga dapat membezakan antara khabar-khabar yang sahih dalam taraf yang zhann daripada taraf yang yakin.


KELEMAHAN METODOLOGI ORIENTALIS


Terkait dengan kesalahan metodologi yang dianuti oleh orientalis adalah sikap paradox (berpendirian ganda) dan ambivalen (menganut nilai kebenaran ganda) yang tak terelakkan. Di satu sisi mereka meragukan bahkan mengingkari kebenaran sumber yang berasal dari Islam. Sementara disisi lain mereka menggunakan sumber-sumber islam tersebut sebagai rujukan. Hal ini disedari betul, misalnya oleh Motkzi dalam kajian sirah The Biography of Muhammad. The Issue of the Sources, “On the one hand, it is not possible to write a historical biography of the prophet without being accused of using the sources uncritically, while on the other hand, when using such sources critically, it is simply nor possible to write such a biography.”


Begitu juga dalam kes Juynboll yang serba salah dan mengatakan bahawa susah mempercayai kebenaran dan sejarah hadith, namun juga menyatakan bahawa secara keseluruhan hadith-hadith itu menggambarkan situasi sejarah yang boleh dikata cukup boleh dipercaya (I realize that it is difficult to accept that all those early one of them should be taken as factually correct. But I maintain that, taken as a whole, they all converge on a description of the situation obtaining in the period of history under scrutiny which may be defined as pretty reliable). Maksudnya, disatu sisi ia mendustakan, dan disisi lain ia membenarkan.


Secara epistemologi, secara umum dapat dikatakan bahawa sikap orientalis dari awal hingga akhir penelitiannya adalah skeptik. Mereka bermula dari keraguan dan berakhir dengan keraguan pula. Meragukan kebenaran dan membenarkan keraguan. Akibatnya, meskipun bukti-bukti yang ditemukan menegaskan hipotesisnya, tetap sahaja mereka akan menolaknya. Sebaliknya, apa-apa yang tidak sesuai dengan presuposisi dan misi yang ingin dicapainya akan dimentahkan dan dimuntahkan. Seperti yang diungkapkan Herbert Berg dalam The Development of Exegesis in Early Islam, “the results of their work is dictated by their presuppositions” dan “the data are made to fit the theory.”

PENUTUP

Meskipun tidak semuanya hasil tulisan orientalis dapat dikupas dalam blog ringkas ini, ada satu hal yang dapat kita simpulkan dari ulasan cuplikan di atas. Tulisan-tulisan dan ‘ejekan’ orientalis mengenai Islam dan segala sumber serta aspek-aspeknya harus diwaspadai dan dibaca secara kritis, tidak boleh diterima apa adanya dan ditelan begitu sahaja. Sebab, apa yang mereka kemukakan menyerupai virus penyakit akal dan pemikiran.

Namun saya yakin, saudara Dzulkhairi hanya ‘memancing-mancing’ sahaja.

2 comments:

u should get in touch with him personally.

Lama kita tak berjumpa

Justeru krn saya sgt mengenali beliaulah maka cuplikan ini di bentangkan

Copyright © 2012 Ahmad Aizatnur International Sdn Bhd.